Knopen leggen is een belangrijke activiteit in de zeevaart. Iedere schipper moet tenslotte een goede knoop kunnen leggen om bijvoorbeeld het schip aan te meren. En ook u kunt dit leren! Tijdens de Touwknoopcursusleert u hoe u stevige knopen kunt maken. Denk hierbij onder andere aan de achtknoop en de mastworp!Een paar van de meest gebruikte knopen aan boord zijn de achtknoop, de mastworp, de twee halve steken en de paalsteek. Deze knopen zijn vanwege hun stevigheid en betrouwbaarheid bij veel schippers favoriet. Het doel van deze knopen is dat ze niet vanzelf weer loskomen maar wél eenvoudig los te maken zijn indien gewenst. En dat is nog best een kunst!
Mastworp
De mastworp wordt vooral gebruikt bij het afmeren van een schip. Enig nadeel van deze variant is dat de knoop erg vast kan zitten als er veel kracht op komt – en dat is nog wel eens het geval bij afmeren. De twee halve steken is een zeer makkelijke knoop die eveneens wordt gebruikt om het touw aan een paal vast te zetten. Het is een variant op de halve steek; een knoop waarmee een touw ‘voorlopig’ wordt vastgezet, deze knoop gaat vanzelf los en daarom is de twee halve steken bedacht.
Paalsteek
Met een paalsteek kunt u een niet-schuifbare lus maken aan het einde van een touw. Die lus kunt u vervolgens weer om een paal heen leggen. Met een beetje buigen en wrikken komt de paalsteek altijd weer los.
Achtknoop
Misschien wel de meest bekende knoop: de achtknoop. Deze knoopt wordt vooral gebruikt als ‘stopper’ aan het einde van een touw. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat het volledige touw door een katrol heen schiet.
Kortom: knopen zat!
Alles over bovengenoemde knopen – en meer! – leert u tijdens de Touwknoopcursus.
Algemeen
- Uitvoeringslocatie
- Aan boord