Schooluitje I Zeilen met 6 vwo: ‘deze dag herinneren ze zich over 20 jaar nog’
De 6 vwo-leerlingen van het Comenius College in Hilversum hebben met twee schepen een dag gezeild over het Markermeer. Ze hebben de Marker Wadden bezocht en gebarbecued ergens midden op het water. Jacqueline van Houten, decaan en coördinator van 6 vwo, was mee en vond het een fantastische dag: ‘dat één dag al zo verbroederend kan werken, prachtig om te zien, dit was precies wat we wilden.’
Ik spreek Jacqueline op maandag en de vrijdag daarvoor is zij met 80 vwo-leerlingen en vier collega’s een dag gaan zeilen. Op mijn vraag of ze al is bijgekomen, hóór ik haar stralen: ‘Oh, ik was zo moe ‘s avonds, maar het was een geweldige dag. Iedereen was enthousiast, het hele weekend gingen de foto’s en appjes heen en weer.
Wat fijn dat het zo’n succes was!
‘Ja, we zijn de dag geëindigd met lekkere muziek en dansen benedendeks. Dat was ook zo leuk! Eerst vonden we het wel spannend: we hadden de groep over twee schepen verdeeld (de Grietje en de Allure) en we dachten ‘als we maar een goede indeling hebben gemaakt.’ Na onze tussenstop op de Marker Wadden mochten ze zelf kiezen op welk schip ze teruggingen, maar niemand wisselde van boot. Dus kennelijk was de groepsindeling een schot in de roos.
Je bent vroeger op school zelf ook met een schip weggeweest, toch?
Ja, dat was de Kaat Mossel en die vaart nog steeds, ik zag haar liggen in de haven van Lelystad. Wat heb ik daar goede herinneringen aan. Vooral het droogvallen op de Waddenzee kan ik me nog goed herinneren. Naar de Waddeneilanden en dan scholletje trappen (dat durfde ik niet hoor) en ’s avonds aten we ze op. Met z’n allen op een schip, het verbroedert zo, dat kan ik me nog heel goed herinneren. Zo gezellig.
Je eigen goede herinneringen, hebben die invloed gehad op de keuze voor een vaartocht?
Ja, ik wilde dat altijd nog wel eens doen met leerlingen. In eerste instantie wilden we een tweedaagse tocht, en ik dacht, ‘dan gaan we varen, dan zijn we buiten en kunnen we ergens bij een eilandje aanleggen, barbecueën en ’s avonds een spel doen’. Echt een kamp, dat leek ons geweldig.
Vorig jaar was door corona natuurlijk een idioot jaar in het onderwijs. Er was zoveel niet doorgegaan en nu wilden we toch iets doen met de verschillende jaarlagen. Zo ontstond het idee van een kennismakingsactiviteit. We hadden een paar opties bedacht, zoals survivallen, of varen dus, en alle mentoren gingen iets uitzoeken. Ik heb een offerte opgevraagd bij NAUPAR en van het een kwam het ander. Ondertussen was het wel bijna zomervakantie, dus we moesten het snel regelen. NAUPAR hielp ons fantastisch, dacht goed mee en organiseerde in no-time een tweedaagse tocht met twee schepen.
En toen kwam de deltavariant, het aantal besmettingen liep weer op en het werd allemaal onzeker wat er nog mogelijk was. We konden het niet overzien; we moesten voor de zomervakantie een beslissing maken voor een uitje na de zomer. Maar in die situatie was het onmogelijk om zes weken vooruit te kijken, dus toen hebben we het met pijn in ons hart maar weer geannuleerd.
Na de vakantie besloten we om toch te gaan, maar dan een dag in plaats van twee dagen. Bij NAUPAR hadden ze alle begrip en moeiteloos organiseerden ze nu een dagtocht voor ons. Dat was zo fijn, want we hebben het al zo druk, dus dat NAUPAR ons zo’n beetje alles uit handen nam, was perfect. Het is natuurlijk ook heerlijk dat je niet zelf met boodschappen voor meer dan 80 mensen hoeft te zeulen. Mocht het budget dat niet toelaten, dan kun je geld besparen door zelf boodschappen te doen.
Jullie zijn vanuit Lelystad vertrokken, hebben aangelegd op de Marker Wadden en ’s middags gebarbecued op het Markermeer, toch?
Ja, de barbecue hebben we ’s middags gedaan, want het was daar toen heerlijk weer voor. We zijn midden op het Markermeer voor anker gegaan en de beide schepen lagen tegen elkaar aan. Zo waren de groepen toch dicht bij elkaar en hebben we gebarbecued met uitzicht op de Marker Wadden. Een paar leerlingen sprongen zelfs in het water voor een frisse duik!
Wat vonden de leerlingen van de Marker Wadden?
Nou, daar heb ik eigenlijk nog niet zoveel van gehoord, want mijn collega’s en ik zijn daar gaan wandelen en de leerlingen vermaakten zichzelf. Ik zag wel overal groepjes leerlingen op de strandjes zitten. In groepjes liepen ze over het eiland. Op een gegeven moment ging het regenen, het enige moment op de dag dat het regende, en toen hebben wij geschuild in een vogelkijkhut. Toen we terugkwamen bij de haven zaten alle kinderen lekker droog bij het restaurant in de haven. Dus volgens mij was dat prima, ik heb er geen onvertogen woord over gehoord.
Was jullie voornaamste doel het creëren van een groep, of hebben jullie er nog lesmateriaal aan gekoppeld?
Nee, helemaal niet, maar dat was ook echt niet het doel. Dat was groepsverbinding en dat is heel goed gelukt. Ze kwamen echt als groep van die boot af! Dat was zo leuk om te zien, dat groepsvorming kennelijk zelfs in een dag kan. Er was ook een nieuw meisje in deze groep, die kwam aan het einde van de dag stralend van de boot af en die had echt haar groepje gevonden.
Dit zijn uiteindelijk de herinneringen van je middelbareschooltijd die je bijblijven, hè?
Ja, dat vind ik ook mijn vak, je geeft herinneringen mee. Daar ben ik me heel bewust van als docent en dat is ook precies wat ik met deze dag wilde bereiken. Dat de leerlingen later zeggen: ‘Weet je nog met die corona? Maar we zijn toen nog wel een dag weggeweest op een boot.’ Want eerst zeiden ze: ‘Wat moeten we een hele dag op een boot?’ Maar ik hoop dus dat ze later zeggen ‘wat was dat een mooie dag!’
Hadden jullie, los van corona, nog bedenkingen?
Een aantal collega’s was wel bang dat leerlingen te weinig te doen zouden hebben en dat ze zich zouden gaan vervelen. Vanuit mijn eigen ervaring dacht ik dat dat niet het geval zou zijn: ik kan me niet herinneren dat ik mij verveelde aan boord. Het was ook heerlijk om te hangen en te kletsen. Bovendien hadden we voor onze leerlingen genoeg afwisseling: we gingen naar de Marker Wadden, daar konden ze een tijdje van boord en we hebben gezellig gebarbecued.
Iedereen die van tevoren zijn of haar bedenkingen had, is nu wel om. De leerlingen riepen aan het einde van de dag: ‘Mevrouw, volgend jaar weer, hè? Dit moeten jullie erin houden!’ Dus, wij komen volgende jaar weer!
Aanvulling NAUPAR
Voor iedere jaarlaag en ieder niveau is een paar dagen of een werkweek aan boord van een schip ontzettend leuk, en het programma is goed aan te passen aan de doelen van de reis en de behoeftes van de groep. Jullie kunnen tussenstops maken in gezellige havenstadjes, een museum bezoeken, winkelen, een stadwandeling maken of een photohunt houden. Of breng een bezoek aan een mooi natuurgebied, zoals de Weerribben-Wieden, het Nationaal Park Nieuw Land (waarin onder andere de Oostvaardersplassen liggen) of een van de Waddeneilanden!
Vraag vrijblijvend een offerte aan of maak snel en eenvoudig online een afspraak met een van onze medewerkers. We denken graag met u mee. Onze ruime ervaring met jongerengroepen kan u helpen om de beste keuzes voor uw groep te maken.
Meer lezen over een schooltrip met een groep jongeren in Nederland
Teamwork op een schip I Een schip als groepsaccommodatie I Een werkweek in Nederland I Een duurzaam groepsuitje I Groepsuitje voor alle doelen I Hoe kies ik het juiste schip I Leuke activiteiten in Kampen I
Leuke activiteiten in Volendam I 6 bestemmingen met jongeren I Afwisselend schooluitje