Tophost Maarten van Nieuwland I Betrokken, benaderbaar en bereikbaar
Maarten zelf is overigens minstens zo verheugd over zijn eigen Tophost-status, als over het hele ‘Tophost-gebeuren’. ‘Ja, het is toch prachtig dat er dit jaar zoveel meer schippers de Tophost-titel krijgen! Dat is mooi, want dan doen we goed werk met z’n allen. En dat straalt af op de hele vloot!’
Van zes naar dertien Tophosts
Vorig jaar was de Tophost-verkiezing voor het eerst en waren er nog maar zes Tophosts binnen de vloot van NAUPAR. ‘Klanten waren het ook nog niet zo gewend om het schip, de schipper & zijn maat en de service te beoordelen. Nu wordt dat steeds meer gewoonte, ook doordat de schippers zelf vaker vragen om beoordelingen. Dit jaar zijn er maar liefst dertien Tophosts in de vloot!’Benaderbaar, bereikbaar en betrokken
Voor Maarten zijn er drie belangrijke waarden die hij hoog in het vaandel heeft: benaderbaarheid, bereikbaarheid en betrokkenheid. ‘Ik ben veel bij de klanten, ik ben goed bereikbaar en benaderbaar. Als er bijvoorbeeld iemand uit de groep een vraag heeft, komen ze heel makkelijk bij me met hun vraag. Ze ervaren geen drempel om me aan te spreken. Daarnaast zorg ik dat ik altijd bereikbaar ben. Mijn telefoonnummer hangt in het dagverblijf en aan dek van de Res Nova.Als gasten terugkomen van een uitje, vraag ik altijd hoe het was, of ze plezier hebben gehad. Mijn maat en ik eten ’s avonds ook bijna altijd met de groep mee. Soms smokkel ik een beetje, dan heb ik eigenlijk al gegeten, maar dan schuif ik toch nog even aan. Je gezicht laten zien is belangrijk. Zo ontstaan de mooiste gesprekken. Ik probeer dan ook echt van toegevoegde waarde te zijn, door een mooi verhaal te vertellen, een raadsel op te geven of een interessant historisch feit te vertellen over de plaats waar we zijn.
Meedenken en afstemmen
Als de gasten ontbijten, eet ik niet mee. Ik ben altijd vroeg op, en tegen de tijd dat zij aan het ontbijt gaan, heb ik allang gegeten. Maar ik loop wel altijd even binnen om te vragen of ze lekker geslapen hebben en om alvast een voorbeschouwing op de dag te geven. Ik vertel ze wat de weersverachting is, hoe de wind staat, waar we heen kunnen en wat daar voor leuks te doen of te zien is. Of ze nog boodschappen willen doen en hoe laat ze in de volgende haven willen zijn.’In de acht jaar dat Maarten schipper is op de Res Nova, is het nog nooit gebeurd dat een groep aangeeft dat ze niet willen dat Maarten en zijn maat mee-eten. Soms wil een groep na het eten nog wat tijd voor elkaar hebben. Bijvoorbeeld een kerkgroep, die nog een Bijbellezing wil doen. ‘Maar zelfs daar word je dan vaak nog voor uitgenodigd.’
Communicatief sterke en sociaalvaardige matrozen
Taalvaardigheid, sociale vaardigheid en algemene ontwikkeling zijn belangrijk. Hoe beter de schipper en zijn maat zich kunnen verplaatsen in hun gasten, hoe makkelijker en natuurlijker het contact verloopt. En uiteraard is duidelijk en helder communiceren ook belangrijk, om misverstanden te voorkomen. Daarom heeft schipper Maarten graag Duitstalige matrozen aan boord; hij vaart veel met Duitse groepen en zijn gasten vinden het fijn om te communiceren in hun eigen taal.Die Duitse matrozen melden zich spontaan bij Maarten aan: ‘ik ben tot eind 2021 volgeboekt met maten. Zoveel aanmeldingen krijg ik, allemaal uit mijn eigen gastenkring. Meestal zijn het scholieren die na hun eindexamen een tussenjaar willen, of studenten die na hun bachelor of master eerst nog wat anders willen doen. Voor mij is dat ook fijn, want dit zijn allemaal jonge mensen met een grote algemene ontwikkeling. Hierdoor kunnen ze over veel onderwerpen meepraten met onze gasten en pikken ze het vak van matroos snel op.’
In kleine havens genieten van de stilte en de sterren
De thuishaven van de Res Nova is Lelystad. Een relatief kleine haven, die de gasten niet gelijk het gevoel geeft dat ze in een soort massatoerisme terecht zijn gekomen. ‘Ik merk dat gasten dat fijn vinden. Daarom zoek ik met mijn gasten vaak de haventjes op waar je (bijna) alleen ligt. Gasten vinden dat heerlijk en voor hen draagt dat echt bij aan de beleving. Voor mijn matroos kan dat wel eens saai zijn en daarom ben ik daar duidelijk in als ik ze aanneem. Dan vertel ik ze gelijk dat ze niet iedere avond in een haven liggen waar ze met tien collega’s op stap kunnen. Meestal niet zelfs. Ze moeten zich kunnen en willen vermaken met de groep.En als laatste, de gouden Tophost-tip van Maarten
Ieder tophost heeft natuurlijk zijn eigen manier van werken en van omgaan met gasten. Maar dit is een handige tip, die zowel voor de gasten als de schipper heel goed werkt. ‘Als er iets kapot gaat: niet mopperen, maar gelijk repareren. Ook al loop je de gasten een kwartier in de weg. Hierdoor blijft het ze bij, gebeurt het niet weer en meestal bieden ze dan ook spontaan aan om te helpen en/of om de kosten te vergoeden. Het geeft gasten het vertrouwen dat alles op het schip in goede staat is en het voorkomt voor de schipper een to-do-lijst die zich maar blijft uitbreiden.’Ook eens meevaren op de Res Nova?
Als u een dag, weekend, of misschien wel een week wil meevaren op de Res Nova, dan kan dat natuurlijk. Schipper Maarten staat voor u klaar. Vraag vrijblijvend een offerte aan, of bel een van onze medewerkers. Zij adviseren u graag over de mogelijkheden met de Res Nova.Gerelateerde pagina's
Tophosts 2023 I Winnaars Tophost 2019 I Tophost I Kim en Rianne van de Grietje I Luca van de Hester I Stephan van de Sterrenwind I Lucas Knol schipper Pelikaan I Alles is bijzonder aan de Zorg met Vlijt I Karel Hoeksma, schipper Klundert26 I Tophosts 2018 I Bedrijfsuitje organiseren I Uitje met familie en/of vrienden organiseren I Meest afwisselende schooluitje I NAUPAR sponsort gratis lesmateriaal over microplastics voor scholen