Over
Een groot aantal vrijwilligers vaart op het Duitse schip de “Alexander von Humboldt”. Dit civiele opleidingsschip, dat ook wel de “Alex-2” wordt genoemd, is enorm populair. Jaarlijks worden er veel aanvragen gedaan door enthousiaste zeilfanaten. Wie wilt er nou geen tochtje maken op dit imposante schip?
Tall ship Alexander von Humboldt
Een groot aantal vrijwilligers vaart op het Duitse schip de "Alexander von Humboldt". Dit civiele opleidingsschip, dat ook wel de "Alex-2" wordt genoemd, is enorm populair. Jaarlijks worden er veel aanvragen gedaan door enthousiaste zeilfanaten. Wie wilt er nou geen tochtje maken op dit imposante schip?
Historie. De Alexander von Humboldt begon zijn carrière als lichtschip. Een lichtschip werd vroeger op plaatsen in het water gepositioneerd, waar eigenlijk een vuurtoren zou moeten staan. Zo'n schip zorgde er destijds voor dat de gevaarlijke wateren verlicht werden, zodat de schepen hier zonder problemen over heen konden varen. Uiteindelijk is de Alexander von Humboldt in de jaren 80 omgebouwd tot bark.
Naamsveranderingen. De Alexander von Humboldt heeft niet altijd de naam gehad zoals wij deze nu kennen. Toen het schip in 1906 ter water werd gelaten als lichtschip heette het nog "Reserve Sonderburg". Daarop volgend kwamen "Reserve Fehmarnbelt", "Reserve Holtenau", "Kiel"en "Confidentia". Pas toen het schip in 1988 werd verbouwd van lichtschip naar opleidingsschip kreeg het zijn huidige naam.
Kenmerken. De Alexander von Humboldt beschikt over 24 zeilen en heeft een totaal zeiloppervlakte van 1.360 vierkante meter. Met een gunstige wind kan de snelheid oplopen tot maar liefst 14 knopen. Op het water is de Alexander von Humboldt een zeer indrukwekkende verschijning, dit komt mede dankzij de totale lengte van 65 meter.