Over
De Franse driemaster bark “Belem” staat tegenwoordig bekend als trainingsschip. Zo ook onder de passagiers aan boord; zij helpen, net zoals de rest van de bemanning, aan het onderhouden van het schip. Een vaartocht op de Belem is dus een waar avontuur!
Tall ship Belem
De Franse driemaster bark "Belem" staat tegenwoordig bekend als trainingsschip. Zo ook onder de passagiers aan boord; zij helpen, net zoals de rest van de bemanning, aan het onderhouden van het schip. Een vaartocht op de Belem is dus een waar avontuur!
Historie. In 1896 begon de Belem aan haar zeiltochten over de Atlantische Oceaan. Inmiddels is het vaartuig het laatst overgebleven Franse handelsschip uit de 19-eeuwse. In 1914 werd het schip door Frankrijk verkocht aan een Engelse Hertog, die de Belem omtoverde tot luxe privéjacht. Nog geen tien jaar later werd het vaartuig weer in de verkoop gezet, ditmaal kreeg het ook een nieuwe naam: Fantôme II. Het luxe transportmiddel werd in de Tweede Wereldoorlog helaas ernstig beschadigd tijdens een bombardement langs de zuidkust van Engeland. Het was daarom vanzelfsprekend dat het schip jaren later, in 1951, door de nieuwe eigenaar weer grondig werd gerenoveerd. Dit keer eindigde het bouwwerk in een schoolschip waarmee tot 1965 op de Middellandse Zee gevaren werd. In 1976 is het Frankrijk gelukt om hun pareltje weer in eigen bezit te krijgen.
Pracht behouden. Zoals gezegd heeft de Belem meerdere eigenaren en verbouwingen meegemaakt. Ondanks dat is haar uiterlijk nooit veel veranderd, op een ander verfkleurtje en wat aanpassingen hier en daar na. Zo authentiek als het schip vandaag de dag is, was zij jaren geleden ook.