Over
Deze spectaculaire klipper is met haar lengte van 76 meter en een zeiloppervlak van maar liefst 2200m2 een opvallend schip. Inspiratiebron voor deze majestueuze driemaster was het voormalige koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854.
Tall ship Stad Amsterdam
Deze spectaculaire klipper is met haar lengte van 76 meter en een zeiloppervlak van maar liefst 2200m2 een opvallend schip. Inspiratiebron voor deze majestueuze driemaster was het voormalige koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854.
Vertegenwoordigers van uitzendorganisatie Randstad en de Gemeente Amsterdam kregen tijdens SAIL Amsterdam 1995 het idee om een schip te bouwen gebaseerd op de snelle klippers die rond 1850 werden ontwikkeld. De bouw van het schip moest bovendien een sociale functie vervullen door te voorzien in werkgelegenheid en opleiding voor jonge werklozen en schoolverlaters.
Het schitterende resultaat was het schip de Stad Amsterdam dat tijdens SAIL Amsterdam 2000 te water werd gelaten. Deze stijlvolle klipper raakte ook bekend door de televisieserie Beagle van de VPRO, waarin de Stad Amsterdam in 2009 een reis om de wereld maakte met diverse wetenschappers, journalisten en schrijvers en aan boord.
Het schip heeft een scherpe boeg en authentieke rechthoekige zeilen. Gasten kunnen op het zestig meter lange, houten dek genieten van de enorme ra's, het torenhoge tuig en de eindeloze hoeveelheid touwwerk. Naast veertien luxe passagiershutten, heeft het een riant longroom met een mooie bar en een kleine bibliotheek. De combinatie van warme houtwerk, glanzend koper en sierlijke details geven de Stad Amsterdam mooie klassieke uitstraling. De laatste re-fit was in 2012 2013.
Achtergrond. Van december 1997 tot en met december 1998 werd op de Damen Oranjewerf in Amsterdam gewerkt aan de romp. De totale bouwperiode wordt geschat op 200.000 uur, waarvan 35.000 manuren zijn besteed aan de bouw van het casco. De bouw van de klipper heeft wezenlijk bijgedragen aan de opleiding en werkervaring van jongere werklozen en schoolverlaters. Tijdens SAIL Amsterdam 2000 werd het schip door mevrouw Rita Kok gedoopt en voor het eerst aan het publiek gepresenteerd.