Sinds 2008 is de ‘Morgenster’ als clipperbrik in de vaart. Deze tweemaster is vierkant getuigd en heeft een stalen romp. Gebouwd in 1919 als zeilende haringlogger, leeft ze nu haar tweede leven als zeilopleidingsschip in thuishaven Den Helder. Haar huidige eigenaar heeft als missie het behoud van historisch erfgoed, zeemanschap en persoonlijke ontplooiing van alle opvarenden.
Aan boord van de Morgenster worden wereldwijde trainingsreizen verzorgd voor o.a. zeevaartscholen en de Koninklijke Marine. De sensatie van het echte zeezeilen kweekt teamgeest en functioneel leiderschap. Het zetten van de zeilen met hun vallen, schoten en brassen dwingt de opvarenden tot een goede samenwerking.
Het schip biedt veel ruimte; benedendeks is het dagverblijf met de gezellige bar. Bovendeks zijn zowel een klein dekhuisje als het grote dekhuis op het achterdek. Hier is een koffiepantry en een mooie kajuit met patrijspoorten en zitplaatsen voor 16 personen. Verder bevindt zich in het achterschip de bemanningsverblijven en de navigatieruimte met kaartentafel.
Geschiedenis. Deze brik werd in 1919 onder de naam Vrouwe Maria ingezet als zeilende haringlogger in de Noordzee. In 1928 werd het voorzien van een motor en in 1947 verlengd. In 1959 werd de naam naar Morgenster veranderd. Later werd het schip gebruikt in de sportvisserij en als radioschip voor Radio Del Mare. In 1993 heeft de nieuwe eigenaar het schip laten verbouwen tot een Sail Training Schip en sinds 2008 is het schip zeilend op de Europese wateren te vinden. Behalve dat het een mooi historisch schip is, blijkt ze bovendien fantastisch te zeilen en zit ze bij verschillende zeilraces nagenoeg altijd in de kopgroep.